Tävla eller inte tävla?

Efter att ha sprungit Nordic Classic Running förra veckan väcktes ett, mycket oväntat, sug att springa ytterligare ett 10km-lopp för att se vilken tid jag skulle kunna göra. Förra veckan fick jag en skön resa i 4min-tempo och direkt efteråt kände jag att det finns ganska mycket mer att hämta. Charlotte tipsade om Påsksmällen nu på måndag och jag bestämde mig för att efteranmäla mig till 10km-loppet om allt kändes bra under veckan. Senare i vår vill jag inte springa så långa lopp eftersom det kan göra benen sega inför snabba banlopp på 800m och 1500m vilket kommer vara fokusgrenar för mig i sommar.

 

Början av veckan kändes fint även om min otroligt utdragna hälseneskada gjorde sig påmind. Jag har haft problem med vänster hälsena i massor av år, men tack vare Björn Sverres magiska behandlingar har jag haft hälsenan under kontroll ganska länge nu. Jag var hos Björn i måndags och han var inte nöjd med hälsenan, behandlade den och det kändes bättre efter besöket. Så i onsdags kom ett tråkigt bakslag, för första gången på mycket länge haltade jag när jag gick p.g.a hälsenan. Att jag haltar på morgonen är jag van vid, men senare på dagen när den är uppvärmd brukar det inte vara några problem. Jag gav mig själv nästan löpvila i går och i morse kändes hälsenan mycket bättre och jag kunde springa igen. Däremot hade jag träningsvärk praktiskt taget överallt efter gårdagens jobbiga och superroliga Red Cardio-pass på UCSP. Passet såg ut så här:

 

10min av 40*ca 20m löpning + 20 kettlebell swings

3min vila

10min av 500m stakmaskin + 20 burpees (sjuuukt jobbigt!)

3min vila

10min av 500m rodd + 100 hopprepshopp

 

Efteråt var jag helt slut, men oj vad kul jag hade!

 

Nu är jag i valet och kvalet hur jag ska göra med loppet på måndag. Tänkte gå på hälsenan med lite snabbare 100-ingar på bana i morgon och om det känns bra DÅ KÖR JAG!

 

Fotograf: Edward Beskow

Fotograf: Edward Beskow

Postad i Allmänt | 1 kommentar

En ny ”tant-skada”!

Förra året drogs jag med en stressfraktur i lårbenshalsen och jag vet inte hur många gånger jag fick höra ‘men, fraktur i lårbenshalsen är ju något som drabbar äldre damer!?’. ‘Ja, och långdistanslöpare som inte vilar tillräckligt utan springer tills benen nästan går av’ var mitt ständiga svar.

 

Nu har jag dragit på mig en ny skada som ofta drabbar kvinnor i övre medelåldern. Jag har en trochanterit. När jag googlade trochanterit kom jag in på en sida där det stod: ”vanligtvis drabbas kvinnor i övre medelåldern men tillståndet kan förekomma hos båda könen och även hos unga människor”. En ny tant-skada med andra ord. Lite längre ner på samma sida stod även att skadan inte är helt ovanlig bland idrottare.

 

I förra veckan skrev jag om vikten av återhämtning efter ett marathon. Jag var ganska duktig de första 5 dagarna efter Milano Marathon då jag endast sprang vad som var nödvändigt för att klara av jobbet. Men sen var det tävling i lördags, Nordic Classic Running, där jag skulle springa en halv halvmara, d v s drygt 10,5km. Tanken var att jag skulle gå ut lugnt, ca 4min/km och sedan öka lite om det kändes ok. Den planen havererade totalt då första kilometern ”råkade” gå på 3.19 och 3km passerade jag på 10.17. Efter 7km hade jag en snittfart på 3.31. Allt kändes prima och jag var absolut inte uppe på max. Det enda som störde mig var att vaderna drog ihop sig snabbare än vanligt pga att de fortfarande var slitna från maran. Snittfarten på hela loppet blev ca 3.38min/km och kroppen kändes bra när jag korsade mållinjen. MEN, på kvällen började jag känna smärta i höften på vänster sida (ej samma sida som stressfrakturen). Smärtan var mest intensiv vid rörelse men jag kände av den även när jag satt ner. Dagen därpå var det knappast bättre och en löptur var inte aktuellt. Hemkommen från Gotland ringde jag Björn Sverre och bokade in en tid.

 

Nordic Classic Running. Bilden är lånad från SprangDu.se

 

Björn konstaterade snabbt att jag har en trochanterit vilket är en svullnad i slemsäcken på utsidan av höften. Enligt Björn ska det behandlas genom att ‘släppa på hela min laterala slinga samt ge mig vila från impact’. Bra prognos för återgång inom kort!’ Detta innebär att jag nu har löpförbud i upp till 10 dagar. Det är såklart lite tråkigt men 10 dagar är ju ingenting i jämförelse med hur mycket jag behövde vila förra året när jag hade stressfrakturen. Under påskhelgen kommer jag därmed bli tvungen att köra gymträning och annat alternativt istället för att njuta av härliga löpturer. Att slarva med återhämtningen straffar sig!

 

Postad i Löparskador - prehab och rehab | Taggad | 1 kommentar

Min lediga dag, vart tog den vägen?

Efter att ha jobbat en massa nätter i rad gick jag av min nattsnurra igår morse vid 07 och såg riktigt fram emot min lediga dag idag innan påskjobbet sätter igång. Hade tänkt städa, tvätta, ut och springa, åka till stan och avsluta med en film ikväll. Efter en natt med lite sömn släpade jag mig upp vid 09:30, åt frukost och hällde upp diskvatten. Sen vet jag inte riktigt vad som hände. Tror att jag bestämde mig för att lägga mig på sängen och läsa en tidning, det ligger en här i alla fall.

 

Klockan är över fyra, jag har fyra misade samtal och en massa sms väntande. Folk undrar vart jag är. Det gör jag med :)

 

Hur kul jag än tycker det är att jobba natt så är jag ingen hejare på att ställa tillbaka mig i alla fall. Jag hoppas det är en vanesak så jag lär mig med tiden.

 

Och diskvattnet har blivit kallt. Men jag har massa dragéägg i alla fall :)

 

Äntligen är dom här, dragéäggen!

Postad i Allmänt | Skriv en kommentar

Magiska bootcampmorgnar!

Just nu är vi mitt uppe i den första av två bootcamps som vi kör tillsammans med ConCor CrossFit i vår. Tre morgnar i veckan möts 30 deltagare och kör allt från burpees, armhävningar, squats, bearcrawl och situps till backlöpning, sprintlöpning, löpteknik, löpning framåt och löpning bakåt. Målet är att de om fem veckor ska vara snabbare, starkare och ha bättre kondition än fem veckor tidigare och baserat på tidigare bootcamps sluttester kan vi nästan lova en ganska stor förbättring.

 

Att kliva upp 05-någonting för att vara redo att sticka ut och träna kl 06:30 är kanske inte alltid så lockande, varken för deltagare eller tränare, men så fort man kliver utanför dörren och möter den tidiga, tysta morgonen kommer peppen. Hittills har vi hunnit med både spöregn och fina soliga morgnar. Oavsett är stämningen på topp och känslan när man kommer till jobbet efter att ha tränat hårt är oslagbar! Du vet, när kollegorna kliver in med grusiga ögon och du redan har kört ett tufft pass,  OSLAGBART!

 

Det är jobbigt att springa snabbt!

Det är jobbigt att springa snabbt!

 

I morse var en av de finaste morgnarna på mycket, mycket länge med strålande sol och knappt någon vind alls. Dagens pass bjöd på snabbhetsuthållighet och målet var att bygga upp mjölksyra och att sedan kunna pusha genom syran. Stämningen var grymt bra och alla kämpade verkligen så himla hårt. Jättekul att se!

 

Intervallvila under dagens pass.

Intervallvila under dagens pass.

 

Avslutade med en magmördare i solen!

Avslutade med en magmördare i solen!

 

Nästa bootcamp startar den 12/5 och det finns fortfarande platser kvar! Sugen på att spendera fem veckor med magiska morgnar? HÄR finns all information du behöver för att signa upp!

Postad i Allmänt | Skriv en kommentar

Spring för det lilla livet!

Lördagen den 26 april arrangerar Lilla barnets fond för första gången Lilla barnets lopp i Stockholm.

 

Var med och spring loppet i den vackra Hagaparken, så bidrar du samtidigt till livsviktig forskning inom svensk nyföddhetsvård. Alla pengar som kommer in går till Lilla barnets fond.

 

Du väljer själv om du vill springa 5 km eller 10 km. Det kommer även att finnas ett barnlopp för alla barn som vill vara med och  springa.

 

Anmälan sker via inbetalning av 150 kronor på plusgiro 900155-3 eller bankgiro 900-1553. Ange ”Lilla barnets lopp” vid inbetalning samt ditt namn, födelseår, mailadress samt eventuell idrottsförening. Tala också om vilken sträcka du vill springa. Barn upp till 12 år springer gratis i målsmans sällskap. Observera att inbetalningen gäller som anmälan!

 

Start och mål sker vid sidan av Haga ForumStart klockan 11.00. Samling kl 10.30 för uppvärmning med instruktör.

 

Loppet sponsras av Alfvén & Didrikson som bjuder de första 200 anmälda på en Lilla-Barnet-T-Shirt.

 

Postad i Tävling | Skriv en kommentar

Mördarbacke eller intervaller?

Det var vad vårt härliga RundayMonday-gäng hade att välja på i dag! Direkt efter ett kort ”hej och välkomna” tog Charlotte med sig halva styrkan till en riktig mördarbacke som ligger på andra sidan Karlbergskanalen.

 

Gänget körde 6 st. mördarbackar med styrkeövningar på toppen:

 

  • Två olika varianter av höga knän
  • Armhävningar
  • Benböj
  • Scissors & Crossovers
  • Utfallssteg
  •  

    Mördarbacken är både lång och brant vilket gör passet extremt tufft! Bra jobbat!

     

    Roger och Johan följt av ett gäng löpare på vägen mot toppen av mördarbacken.

    Roger och Johan följt av ett gäng löpare på vägen mot toppen av mördarbacken.

     

    Armhävningar.

    Armhävningar.

     

    Slutkörda löpare.

    Slutkörda löpare.

     

    Jag stannade kvar i Karlbergsparken med resterande gänget där vi körde uppvärmningsjogg, dynamiska rörlighetsövningar och lite löpskolning. Sedan vad det en genomgång av dagens pass som bestod av intervaller: 1min-2-3-2-1-2-3-2-1, med 30 sekunder jogg- eller gåvila mellan varje intervall. Solen kikade fram mellan molnen, stämningen var på topp – grymt bra Rundaykväll med andra ord.

     

    Dynamisk rörlighet - här tänjning av IT-bandet.

    Dynamisk rörlighet - här tänjning av IT-bandet. Fotograf: Henrik Pehrson

     

    Löpskolning.

    Löpskolning. Fotograf: Henrik Pehrson

     

    Nästa vecka är det röd dag och ingen RundayMonday, men vi ses igen om två veckor!

    Postad i RundayMonday | Skriv en kommentar

    Träning och krämpor

    Löpningen går sakta men säkert framåt även för min del. Att läsa om alla era framgångar är verkligen en motivationshöjare utan dess like. Jag har äntligen fått tummen ur och anmält mig till Stockholm marathon, så jag inser att jag måste börja få in mer kvalitet och långpass i mitt schema. Den här veckan har jag lyckats få in tröskelintervaller 4x6min med 3 min joggvila, två styrkepass med fokus på bål- och benstyrka, ett snabbdistans, samt ett lite längre löppass på drygt 20km. Men med ökad träningsmängd kommer också lite krämpor. För första gången har jag fått ont i ena hälsenan… samt ett begynnande löparknä som ska rådas bot med hjälp av en foamroller. Viljan finns där så nu är det bara att köra.

     

    Träning kräver också återhämtning, en skön promenad är mitt bästa tips. Veckan har mest bjudit på grått väder och blåst men en av dagarna var riktigt fin. Jag och min kollega Bodil passade på att åka bort till Ullådalen och gå en lång promenad längs längdskidspåren. Det avslutades med en god lunch på Ullådalsstugan på deras veranda.

     

    Jag och Bodil

     

    Postad i Allmänt | Skriv en kommentar

    Veckans pepp och depp

    Veckans pepp

     

    Fina Runday-prestationer. Det har varit en riktigt bra tävlingshelg för flera Runday-medlemmar! Erik Aschan satte nytt pers på London Marathon då han för andra gången tog sig under 3-timmarsgränsen och sprang på 2.56.49. Johan Nordström satte också ett nytt PB på maratondistansen när han idag sprang Wien Marathon på 2.36.08, Johans andra maraton under 2.40. Flera Runday-löpare sprang också Nordic Classic Running: Jenny Sunding halvmaraton, Therese Kjellberg och John Severinson parklassen (10 549m var), Henrik Örnstedt och Pär Arvered parklassen och Lisa och jag sprang också parklassen. Superbra jobbat gänget! Bilder från Nordic Classic Running finns på SprangDu.se.

     

    Henrik och Lisa höll ihop första delen av loppet (SprangDu.se)

    Henrik och Lisa höll ihop första delen av loppet (SprangDu.se)

     

    Lagtävlingar. Lisa och jag tävlade som sagt i parklassen i helgen. Jag älskar verkligen att springa i lag då löpning annars handlar om individuella prestationer. I vår kommer det bli fler lagtävlingar, bland annat ska vi springa Vårstafetten den 7 maj, Parloppet den 4 juni och Jättelångt (stafett) den 14 juni.

     

    EM. Jag vet fortfarande inte med säkerhet om mitt resultat från Milano Marathon räcker till EM i Zürich i sommar men jag håller alla tummar och kommer bli väldigt besviken om jag inte blir uttagen. Med tanke på att inga svenska tjejer har presterat bättre än mig på något maraton denna helg så känns EM ännu lite närmre än vad det gjorde innan helgen.

     

    Veckans depp

     

    Intensiva helger kan vara kul men också lite jobbigt när man inte känner sig helt utvilad på söndagskvällen och vet att arbetsveckan börjar tidigt måndag morgon med ett bootcamp-pass 6.30. Jag är glad att det är kortvecka och att jag ska få sova ut redan på fredag!

    Postad i Veckans pepp och depp | Taggad | Skriv en kommentar

    Runday-vinster i Nordic Classic Running!

    Idag har vi och flera andra Runday-löpare sprungit Nordic Classic Running på Gotland vilket resulterade i finfina prestationer! Bland annat kom Jenny Sunding 4a på halvmarathon, John Severinson och Therese Kjellberg vann mix-parklassen, Pär Arvered och Henrik Örnstedt kom tvåa i herr-parklassen och Lisa och jag vann dam-parklassen. En fantastiskt bra dag helt enkelt!

     

    Redo för race!

     

    Jenny o Lisa

     

    Vi håller i uppvärmning för kidsen

     

     

    Kusinbarnet Edith supportar

     

    Eleonor o Bruno supportar också

     

    Tjejer som gillar att springa!

     

    Målgång

     

    Runday-gänget joggar ner

     

    Pär o Henrik på pallen

     

    Therese o John på pallen

     

    Segerkyssen

     

    Firar med en öl efter loppet

     

    Vi vann inte bara parklassen utan även matchen i matchen där priset var en flaska skumpa

    Postad i Tävling | Taggad | 3 kommentarer

    Mjölksyra!

    Efter månader av förkylningar och sjukdomar som överlappat varandra har jag nu känt mig frisk i flera dagar. Första löpträningen på jag vet inte hur länge avverkades idag och det fick bli kort backe. 10 minuters uppvämning, lite dynamiska rörlighetsövningar, ett par löpskolningar och sen satte jag igång. 10 gånger snabbt uppför backen (cirka 70-80 meter lång). Joggvila ner och lite längre vila efter 5 stycken.

     

    Efter den 5 backen kände jag mig riktigt kaxig och gick och skakade loss benen med ett litet nöjt flin på läpparna. Inga sjukdomar försämrar din grundkondis Modin, piece of cake.

     

    Efter 6 backen var jag beredd att gå hem. Det bara slog till som från ingenstans och sista 4 fanns det ingen tendens till flin på läpparna längre. Mjölksyra och det var inte riktigt njutningsfullt längre :)

     

    Summa summarum då; formen fullständigt åt helvete men vet ni vad? Det struntar jag fullkomligt i. Jag tränar! Jag har fått känna på mjölksyra igen! Jag är frisk!

     

    Underbara löpträning!

     

    Nedjoggsvyn var det inget fel på även om benen var trötta :)

    Postad i Allmänt | Taggad | Skriv en kommentar