California Sunshine!

Efter en lång resa landade vi äntligen i San Fransisco i går kväll. Vi hämtade ut vår hyrbil och drog direkt ut till kusten, närmare bestämt en liten stad som heter Pacifica, där vi spenderade första kvällen. Middag och en vacker promenad var det vi hann med innan sänggång, men i dag styr vi kosan vidare mot surfparadiset Santa Cruz. Först ska vi bara hinna med en morgonjogg och lite frukost!

 

En liten hike i solnedgången.

En liten hike i solnedgången.

 

Postad i Allmänt | 1 kommentar

Ett väder helt i min smak!

Jag verkligen älskar det här klimatet vi bjuds på just nu! Känslan av att bli så varm under promenaden eller löpturen att du strippar ner till underkläder för ett spontandopp. Eller när du sitter i skuggan och inte fryser det minsta. Eller när kvällarna är så varma att du utan att frysa kan cykla hem från jobbet i linne och shorts. Då trivs jag riktigt, riktigt bra!

 

Jag är en riktig fryslort som fryser större delen av året så jag riktigt toknjuter just nu och hoppas att det håller i sig en stund till så semestern hinner börja :)

 

Fyll på med massa vätska och njut i värmen!

 

Att sitta på balkongen och läsa på kvällen. Och inte frysa! Vilken känsla.

 

Postad i Allmänt | Skriv en kommentar

Banpass på hög höjd

Idag har Elisabet och jag haft en bra träningsdag. Vi började med ett varv runt St. Moritz-sjön innan frukost där vi varvade gång med lite löpning. På förmiddagen gick vi till gymmet och körde en timme rörlighet och styrka med fokus på rygg och mage. Vi åt en lätt lunch på en bänk vid sjön och vilade lite inför eftermiddagspasset. Sen begav vi oss ner till löparbanan för dagens andra pass. Uppvärmningen bestod av ca 20min löpning, löpskolning och stegringslopp. Mitt pass såg sedan ut så här: 1*2000m, 3*1000m, 4*500m. Elisabet valde att köra 60-60-intervaller istället vilket var toppen då vi kunde heja på varandra under passet (eller Elisabet kunde heja på mig – jag var för trött för att heja på henne). Direkt efter passet hade jag bokat in massage som finns tillgängligt gratis vid löparbanan. Tyvärr var det lite av en besvikelse då massagen var långt ifrån en idrottsmassage, den liknade mer en sturebadet-massage. Som tur är så har jag min kära familj på plats i St. Moritz den här veckan så jag får dagligen välbehövlig massage och armbågar av min kära far.

 

Elisabet flög fram på banan...

 

...jag slet mig fram på de sista intervallerna vilket tydligt syns på mina axlar som nästan är uppe vid öronen

Postad i Dagens, Träningspass | Taggad , | Skriv en kommentar

Hej då Stockholm, hej Kalifornien!

I morse klev jag och Edde upp och hoppade direkt ner i träningskläderna. Vi gav oss ut på en härlig morgonjogg och trots att klockan inte var mycket så var det riktigt varmt och härligt ute. Vi mötte många som var på väg till jobbet och jag kunde inte låta bli att känna mig extremt lyckligt lottad som hade en ledig dag framför mig.

 

 

Efter en skön runda hoppade vi i duschen, bytte om och tågade i väg till Grand Hotel. Underbara Rundaytjejerna Linn, Elisabet och Charlotte hade nämligen givit oss en frukost där i present. Vi satt i många timmar och åt så himla gott och njöt av att titta ut på Skärgårdsbåtarna som kom och lämnade kajen. Stockholm när det är som allra bäst!

 

 

Resten av dagen har ägnats åt lite fix och trix för i morgon styr vi nämligen kosan mot vårt ”home away from home”, nämligen Kalifornien. Vi börjar i San Fransisco och avslutar i San Diego.

 

Om två veckor ses vi igen, men innan dess hoppas jag kunna bjuda er på lite härliga vyer från amerikanska västkusten här på bloggen.

Postad i Allmänt | Taggad | Skriv en kommentar

Veckans pepp och depp

Veckans pepp:

Gotland: Trots några extremt dryga stockholmare (jag kan förstå varför gotlänningar ogillar ”Stockholmsveckan”) så var det underbart att komma tillbaka till Gotland efter några års frånvaro. Hade visserligen velat stanna några dagar till, men hann ändå umgås med mina fina vänner, besöka Fårö, se raukar (som visserligen är vackra men jag hade ändå för mig att de var lite roligare att se på), äta crepes (ett måste!), bada mm.

 

Swimrun: För er som undrar så är jag fortfarande kass på att crawla, men möjligtvis lite mindre kass än för ett år sedan. Men swimrun verkar så himla kul och jag är mer pepp än nånsin på att lära mig crawla och anmäla mig till ett lopp, inte minst efter att ha sett och höra om Engadin swimrun som gick 12 juli St. Moritz i år.

 

Träningspepp i St Moritz!!!: Vilken träningsby. Det känns som att varenda människa jag möter är elitlöpare och jag blir så otroligt inspirerad av den atmosfären. Luften är så ren, vattnet är klart, vandrings- och cyklingslederna är fantastiska.

 

Vägen bort till Maloja

Vägen bort till Maloja

 

I dag har vi vandrat och cyklat hela dagen. Vi började med att cykla till en by som heter Sils/ Segl Maria, där stannade vi och åt en god lunch.

 

Charlotte avnjuter en chaite

Charlotte avnjuter en chaite

 

Mamma och pappa efter en tuff uppförsbacke

Mamma och pappa efter en tuff uppförsbacke

 

Sedan tog vi oss vidare till en by som heter Maloja. Där ställde vi cyklarna och vandrade bort till en sjö som heter Cavloc.

 

Jag och Charlotte vid sjön Cavloc

Jag och Charlotte vid sjön Cavloc

 

Nu har jag ett ordentligt sug efter att springa och träna hela veckan och uppleva så mycket som jag bara hinner av St. Moritz

 

Cykel-systrarna

Cykel-systrarna

 

Veckans depp: Just nu fokuserar jag på peppen!

Postad i Veckans pepp och depp | 1 kommentar

Testlöpning av EM-banan!

Igår var jag i Zürich och sprang delar av EM-banan. Det som framförallt intresserade mig var att testa på den tuffare delen av banan som jag hört talas om, den som går uppför, den som det går en kabinbana uppför för att höjdskillnaden är så stor.

 

Här är kabinbanan som går uppför backen som vi ska SPRINGA uppför, FYRA gånger

 

Lars Andersson (Isabellahs man) gjorde för ett tag sen en analys av banan som han skickade ut till alla EM-maratonlöpare. Där står det bland annat:

 

När vi Isabellah, Beyoncé och jag var i Zürich veckan efter ASICS Stockholm Marathon, gick vi hela milvarvet tillsammans. Det slog mig direkt att detta kommer att bli en riktigt tuff uppgift att genomföra maran på den banan. Som du säkert redan vet består banan av 5 varv det första ett kort varv på 2195 meter därefter 4 varv på en milbana. Större delen av banan är i princip helt platt (drygt 30 km) bortsett från två broar som passeras på alla varv, dessa har en höjdskillnad på uppskatningsvis 1-2 meter, troligen inget att lägga någon vikt vid. Resten av banan är uppför 1,7 km direkt följt av nerför 1,1 km detta kommer att upprepas fyra gånger. Det börjar stiga vid ca 5,67 km på första varvet därefter återkommer backen vid 15,67 km, 25,67 km, samt vid 35,67 km. Från toppen av backen sista varvet är det ca 4,8 km till mål.

 

Lars jämför maratonbacken med Aborrbacken på Lidingöspåret då han menar att den är mest lik om man ser på höjdskillnaden, men på Lidingöloppet springer man bara uppför Aborrbacken en gång och det är vid 24,8km. På EM ska man uppför backen fyra gånger. Visserligen har Lidingöloppet många andra tuffa backar, MEN ÄNDÅ.

 

Hur som helst, jag kom till Zürich vid 11-tiden och insåg direkt när jag klev ur tåget att det skulle bli ett tufft pass då temperaturen visade 32 grader i skuggan. Jag köpte en vattenflaska som jag tog med mig under uppvärmningen och sprang längs den flacka delen av banan. Efter 15min uppvärmning var det dags att ta sig an backen. Första gången sprang jag de 1,7km till toppen i relativt lugnt tempo då jag samtidigt var tvungen att hålla koll på kartan. Backen var till en början inte så brant, sedan blev den lite flackare innan det kom ett jättebrant parti, alltså jag menar verkligen JÄTTEBRANT, för att sedan övergå till halvbrant och sista biten var det ”behaglig” lutning igen. Det kändes helt ok att jogga uppför. Sedan gick jag ner, jag valde de branta trapporna för att sträckan skulle bli lite kortare. Jag sprang uppför en gång till, lite snabbare den gången. Sen var jag tvungen att ta en vattenpaus på Starbucks. Jag var uttorkad.

 

Vattenpaus

 

Delar av trapporna som går till toppen. Kanske inte ser så brant ut, men jag lovar, det är inte kul

 

Repetition nummer tre gick lite snabbare. Repetition fyra var fruktansvärd, men gick ännu lite snabbare. Sen var det över.

 

På toppen efter fjärde löpningen

 

Jag joggade nerför den 1,1km långa nedförsbacken och sedan vidare längs den flacka delen av EM-banan innan jag slutligen var uppe i totalt en timme löpning. Jag kände mig uttorkad och skyndade till ett ställe där jag kunde köpa vatten och juice. Jag la mig ner på gräset och vilade någon minut innan jag körde igenom Fridas rörlighetsprogram och sedan tog ett välförtjänt dopp i Zürich-sjön.

 

 

 

Efter en god lunch mötte jag upp min kära familj och vi tog tåget ner till St. Moritz. Nu väntar en härlig vecka tillsammans med dem!

Postad i Träningspass | Taggad , , | Skriv en kommentar

Inte längre 20-nånting.

I veckan fyllde jag 30 år. 30! Det låter så himla mycket mer än 29 men jag känner mig fortfarande lika ung :)

 

I våras när jag la sommarschemat var jag inte vidare sugen på att fira min 30-årsdag och valde att lägga in ett jobbpass så dagen startade med jobb. Sedan hade en finfin kompis till mig fixat en underbar kväll där hon bjudit in kompisar som ännu var kvar i stan. Bland andra var Lisa där och förgyllde tillvaron. Det blev bubbel, middag, presentutdelning, enormt fång rosor av mina föräldrar, lite utgång på söder och slutligen en promenad hem i den ljuvliga Stockholmsnatten. Om det är så här det kommer vara att vara 30 så kan jag tänka mig att fira varje dag :)

 

Solen på väg upp över Stockholm.

 

Postad i Allmänt | 6 kommentarer

Kul vattenpass!

Häromdagen körde jag ett kul träningspass i vattnet där jag både fick springa och träna crawl. Passet såg ut så här:

 

10 min uppvärmning (vattenlöpning)

Intervaller: 5* (120sek tuff vattenlöpning, 30sek vila, 60sek tuff vattenlöpning, 30sek vila, 60sek tuff vattenlöpning med armarna sträckta uppåt, 30sek vila och sedan 2*50m crawl med 45sek vila), 60sek vila mellan serierna

10min nedvarvning (vattenlöpning)

 

Simningen skulle gå snabbt men än så länge har jag bara en växel när jag crawlar och det är tillräckligt jobbigt (och inte speciellt snabbt). Totalt blev det 400m simning och det kändes inte alltför långt vilket jag var glad över. Jag var också glatt överraskad över att jag kunde hålla ihop simningen hela tiden och behövde aldrig stanna mitt i banan för att jag fick andningspanik eller kallsupar. Men jag inser att jag har lite att jobba med om jag någon gång ska greja Engadin Swimrun med 6 170m eller ÖTILLÖ där simningen är ännu längre.. dessutom med en betydligt kallare vattentemperatur. Men det är bara att träna på. Motivationen är på topp och det är ju huvudsaken!

 

Postad i Träningspass | Taggad , , | Skriv en kommentar

Vilse på öjn

Jag steg upp medan de andra tjejerna fortfarande låg och sov. Kläderna hade jag lagt fram kvällen innan, så det var bara att klä på sig och jogga ner mot stranden. Jag hade fått tips från min kompis föräldrar hur jag skulle ta mig ner dit på bästa sätt. Väl nere på stranden sprang jag vänster bort ett par kilometer innan det tog stopp, jag vände och sprang tillbaka och kom då på att jag glömt kolla ut något riktmärke vart jag skulle springa upp igen. Men eftersom jag ändå ville springa lite längre fortsatte jag ungefär lika långt åt andra hållet innan jag vände igen. Jag tänkte att jag förmodligen skulle känna igen mig, men allt såg i princip likadant ut.

 

Jag sprang upp på flera olika ställen men insåg efter ett tag att det var ganska lönlöst, jag kände inte igen mig. Klockan tickade på och eftersom vi hade bestämt att vi skulle till stranden på förmiddagen ville jag inte dra ut på tiden alltför mycket. Tillslut gav jag upp och ringde min kompis som lyckades guida mig rätt så småningom. Lyckades skrapa ihop 14 km, en underbar start på dagen.

 

Dagens morgonrunda

Dagens morgonrunda

 

Efter frukost cyklade vi bort till stranden där vi låg ett tag innan vi begav oss till Själsö bageri.

 

 

Postad i Allmänt | Skriv en kommentar

En dag på stranden

Jag tror att det var ungefär fyra år sedan jag var på Gotland senast men nu är jag äntligen tillbaka. Jag hade nästan glömt bort hur otroligt vackert det är här. Tyvärr ska vi bara stanna till fredag men jag ska försöka utnyttja tiden på ett så bra sätt som möjligt. Det var jag och tre kompisar som bestämde oss för att åka och spendera några dagar här. Träningen har lyst med sin frånvaro och jag räknade inte med något annat. Istället tog vi bilen till Fårösundsfärjan där vi stod och köade i ungefär en timme innan det var vår tur.

 

Vi tog den obligatoriska turen förbi raukarna och när vi var nöjda for vi vidare bort till ett underbart creperie-ställe som heter Kutens bensin.

 

Mums!

Mums!

 

Efter matintag vankades stranden.

 

 

Några promenader fram och tillbaka på stranden fick det bli för att få bort den mest akuta rastlösheten, men även solning och bad så klart.

 

Som sagt en ordentlig vilodag blev det idag, men i morgon vankas det morgonjogg med efterföljande styrka!

 

Solnedgång från färjan

Solnedgång från färjan

Postad i Allmänt | Skriv en kommentar