Hur blir man en bättre löpare?

Tips #7: Tänk positivt!

 

När man är i strålande form känns löpningen ofta befriande och löpsteget känns lätt, lätt, lätt. I det här ruset finns de positiva tankarna där utan att man egentligen behöver anstränga sig, allt går som en dans och man riktigt flyger fram i löpspåret.

Men ibland har man svackor och då är det viktigt att jobba lite extra med det positiva tänkandet för det kan påverka ens löpprestation mer än vad man kanske många gånger inser.

 

När de negativa tankarna börjar smyga sig på måste man snabbt ändra sitt tänkesätt och fokusera på andra delar av löpningen. Det kan till exempel vara sånt som vi går igenom på löpskolningen på måndagarna; upprätt, stolt hållning, bra knälyft, bestämd armföring etc. Då hamnar tankarna automatiskt på annat håll och fokus ligger inte längre på det där trötta, tunga löpsteget som man nyss kände av.

 

Ett annat sätt kan vara att bryta ner löpturen i mindre delmål så man inte har fokus på målgången som kanske känns alltför avlägsen och tung att tänka på. När det kommer en backe som känns övermäktig kan man till exempel låtsas att någon med en osynlig hand puttar på så man får lite extra skjuts uppför eller att man får ta det lite lugnare efter en speciell punkt som man tittat ut.

 

Personligen har jag alltid tyckt att det är jobbigt att tänka i kilometrar och gör istället alltid om en kilometer till min ungefärliga snittid per kilometer. Så beroende på hur långt jag springer så kan en kilometer för mig kanske röra sig om en löptid på 4-5 minuter och istället för att tänka att jag har 1 km kvar så har jag en löptid på 4-5 minuter och det har alltid känts lättare i min tankevärld.

 

 

 

En kommentar

  1. Niklas skriver:

    Jag vill slå ett slag för den motsatta taktiken nämligen att tänka negativt. Kan ju låta helt galet men om någon är intresserad så ger jag gärna en lite utförligare beskrivning av vad jag menar med det. Det måste nämligen kombineras med en teknik som ”lurar” kroppen att slappna av vid de negativa tankarna istället för att stressa upp (vilket är vad vi är vana vid).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *