Kosttips inför Lidingöloppet!

25 september, 2012

FRÅGA:

Jag ska springa mitt första lidingölopp på lördag (30km) och har ett mål på under 3 timmar. Måste jag göra en kolhydratladdning? Har aldrig gjort det tidigare.

 

SVAR:

Spännande med ditt första Lidingölopp. Självklart behöver du inte genomföra en kolhydratladdning. Speciellt när du aldrig provat på detta tidigare. Att kolhydratladda är väldigt individuellt, vissa anser att det är kanon, medan andra inte klarar själva tömningen. Därför är det bra att först testa på träning för att se hur just din kropp reagerar. Däremot är det motiverat att öka kolhydratintaget dagarna innan för att fylla på dina glykogenlager. Annars bör du äta som vanligt och se till att få i dig både kolhydrater, fett och proteiner. Det är dumt att exprimentera med nya livsmedel dagarna innan en tävling utifall magen inte klarar detta.

 

 

 

Tips är att du under torsdagen och fredagen ser till att äta lite mer än vanligt och gärna lite mer kolhydrater. Till exempel bananer, yoghurt, juice, bröd och torkad frukt som mellanmål. Pasta, ris eller potatis till måltiderna är bra kolhydratkällor. Drick även lite extra under dessa dagar. Det är dumt att överdriva drickandet under lördagen innan start då detta kan ge onödiga toalettbesök. På fredag kväll är det bra att få i sig ett ordentligt kvällsmål, till exempel yoghurt med banan och russin samt en smörgås . Har du ätit bra under torsdagen och fredagen bör du vara fulladdad till Lidingöloppet.

 

Under lördagen äter du en rejäl frukost som är snällt för magen. Undvik fibrer, fet mat, starka kryddor och syrliga frukter då dessa kan orsaka magproblem. Ett lättare mellanmål kan intas ca 90 minuter före start. Sedan är det viktigt att dricka under loppet, gärna redan vid första vätskekontrollen. Förlita dig aldrig på törsten då det är första tecken på vätskebrist.

 

Som sagt alla är vi individuella som svarar olika på vad vi stoppar i oss, men detta är generella råd som brukar fungera för de flesta.

 

Stort lycka till på lördag, det kommer gå kanon!

 

/Sophia Sundberg

 

Ställ Dina frågor till Sophia:

Rundays samarbetspartner Sophia Sundberg svarar varje vecka på frågor om kost, hälsa och välmående här på hemsidan. Ni har därför möjlighet att skicka de frågor som ni har till henne på detta tema. Det finns INGA dumma frågor! Vill ni veta hur kroppen reagerar på sportdryck, hur det är att träna med diabetes, hur man ska äta och träna för att öka förbränningen, frågor kring ortorexi eller hur kosten påverkar muskelbyggande? Skicka ett mail till sophia.sundberg@hotmail.se. Sophia anonymiserar alla frågor innan hon skickar dem till oss för att lägga upp dem på hemsidan, d v s vi på Runday vet inte vem som ställer vilken fråga.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*