Ökat sötsug med mer träning?

FRÅGA:


Ökar godissuget eller sug efter socker med ökad träning och hur ska man minska det?


Jag har ökat min träningsgrad rejält detta året. Innan låg jag på ca 1-3 pass i veckan och nu tränar jag 4-7 pass i veckan. Några veckor efter att jag ökat träningen så börjar ett sug efter socker, jag äter väldigt lite godis annars och även lite kolhydrater, men nu kan jag längta efter en smörgås och choklad. Hur ska jag göra för att bli av med suget efter socker, ska jag ändra min kost?

 

 

SVAR:


Träning i sig minskar ofta sötsug eftersom träning ökar serotoninnivåerna i hjärnan. Serotonin är ett hormon som reglerar känslor, sömn, tankar, sexlust och även aptiten. Har vi normala eller höga nivåer av serotonin så påverkar det oss på så sätt att det minskar aptiten och därigenom sötsuget. Vi känner oss nöjda och tillfredsställda.  Jag tror att ditt sötsug beror på att du får i dig för lite energi och speciellt för lite kolhydrater. Då du gjort en kraftig ökning från 1-3 pass, till 4-7 pass i veckan har du även ökat din förbränning. Kroppen är som en bil som behöver bränsle för att ta sig dit den ska. För lite bränsle och det blir motorstopp!. Kolhydrater ger oss snabbt energi och behövs för att hjärnan ska fungera fullt ut. Kolhydrater är den optimala energin för att orka med den hårda träning som du utsätter din kropp för eftersom den förutom att ge snabb energi även fyller på dina glykogenförråd. Kolhydrater är även viktiga för hormoner som till exempel serotonin ska hållas i balans. Mitt tips är att du äter regelbundet och lägger till kolhydrater. Det kan vara långsamma kolhydrater som du hittar i tillexempel bönor, råris, matvete,. Även potatis är en bra kolhydratkälla. Proteiner ger en stor mättnad och kan även det minska sötsuget.  Serotoninnivåerna kan även påverkas genom kosten om man får i sig näringsämnen som innehåller aminosyran tryptofan. Tryptofan kan omvandlas till serotonin. Denna hittar du bland annat i kött, ägg, mjölk, bananer, spannmålsprodukter valnötter. Sedan skadar det inte om du unnar dig något sött då och då, det förbränner du med din träning.

 

Lycka till!

 

/Sophia Sundberg

 

Har du en fråga till Sophia? Maila i så fall till sophia.sundberg@superiorworkout.se. Sophias hemsida hittar ni här.

Det här inlägget är postat i Kost och välmående och taggat , . Följ kommentarerna med RSS-flödet för det här inlägget. Skriv en kommentar eller lämna en trackback: Trackback-URL.

1 kommentar

  • Postat 31 januari, 2012 klockan 11:16 | Länk

    Vettigt svar. Har själv märkt att om man ökar andelen kolhydrater i den ordinarie kosten så minskar sötsuget. Detta är speciellt tydligt om man tränar mycket

Skriv en kommentar

Din e-post hålls privat. Obligatoriska fält är markerade *

*
*

* Kopiera detta lösenord:

* Skriv eller klistra in lösenordet:

Du kan använda dessa HTML-taggar och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>