Snöpuls!

11 december, 2012

Många vänder löparspåren ryggen och ställer sig på löpbandet när marken är täckt av snö. Jag vill slå ett slag för den mjuka, härliga nysnö som ligger på marken just nu. Använd den härliga snön och få till ett riktigt bra pass!

 

Tips på bra träningspass i snön:


Distans: Spring en vanlig distansrunda, men strunta i plogade vägar och spring genom snön istället! Du kommer uppleva det som jobbigare än vanligt då man måste lyfta ordentligt på knäna och får upp flåset rejält så det kan vara vettigt att springa lite lugnare än du skulle göra på barmark om du är ute efter en lättare distansrunda.

 

Intervaller: Kör exempelvis 2*6*(60s-30s). Pulsa i 60 sekunder, ståvila i 30 sekunder. Upprepa 6 gånger och vila sedan i 2 minuter. Kör sedan 6 intervaller till med samma upplägg. Det kommer garanterat bli ordentligt flåsigt!

 

Kombinationspass – snöpuls och barmark: 2*(4*90s snöpuls + 4*60s barmark) Kör 4 stycken 90sekunders-intervaller i snön, vila 30 sekunder emellan varje, efter 4 stycken vilar du en minut och sedan kör du 4 stycken 60sekunders-intervaller på barmark, vila 30 sekunder emellan. Vila sedan 2 minuter och gör om samma sak från början. Försöka att bibehålla knälyftet från snöpulsen till barmarkslöpningen!

 

Varför är snöpuls så bra?

 

1. I snön är vi tvungna att lyfta mer på våra knän vilket är utmärkt för trötta kontorshöfter och ljumskar. Bra styrketräning för att vi sedan ska orka bibehålla det högre knälyftet även när vi springer på barmark.

 

2. Snön gör att vi är tvungna att använda oss av de stabiliserande musklerna i vrister och underben. Utmärkt skadeförebyggande träning.

 

3. Snöpuls är verkligen ett bra ord, för inte nog med att man pulsar genom snön, pulsen stiger också i höjden vilket är utmärkt för att förbättra vår syreupptagningsförmåga.

 

Lycka till!

 

4 kommentarer

  1. Detta skulle vara en mycket bättre julklapp om jag kunde komma med förslaget utan Ryndaytränarnas vetskap men men, här kommer förslaget till alla oss som tränar med Runday i alla fall:

    Ta med en slant till avslutningsminglet på Scandic Anglais (http://www.runday.se/en-annorlunda-julavslutning/). Så ger vi det vi samlar ihop som en julklapp till föreningen, som ett bidrag till omklädningsrumskostnaden på ÖIP (http://www.runday.se/vill-du-bidra/).

  2. Hej Charly!
    Är det inte det som det blir ”Training Aid” (jmfr Band Aid) ? Vi kan väl hålla i bössorna du och jag, samt mellansnacket?
    🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*