Uppladdning Stockholm Marathon!

28 maj, 2015

Om två dagar springer jag och många fler Stockholm Marathon. Nedan hittar ni lite tankar från mig kring uppladdning, klädval och om själva loppet:

Uppladdning
Jag försöker vara ganska konsekvent i hur jag gör min uppladdning men gör små justeringar inför varje lopp beroende på hur kroppen mår. Inför den här maran har jag exempelvis kört betydligt lugnare träning än vad jag brukar då jag har känt att mina ben är lite slitna. Imorgon kommer jag dock att köra mitt förberedande pass enligt plan som är 6 km distans varav 1 km i marathontempo. Utöver det försöker jag vila kroppen så mycket som möjligt. Jag prioriterar också sömn, försöker få till 8 timmar (vilket ofta inte lyckas). Jag äter absolut inga överdrivna kolhydratmängder (tror ej på kolhydratuppladdning) utan håller mig till mat som jag vet att min kropp gillar. Jag skulle ABSOLUT INTE stoppa i mig något skräp från Enervit eller liknande som energiuppladdning. Jag häller i mig mycket vatten men inga överdrivna mängder. Jag går på massage och naprapatbehandling för att justera kroppen och öka blodgenomströmningen. Jag förbereder mig mentalt genom att visualisera loppet, tänka positiva tankar och se mig själv korsa mållinjen. På lördag kommer jag äta frukost ca 4 timmar före loppet och sedan ta något litet någon timme innan start. Jag kommer se till att vara på Stadion ca 1,5 timme före start.

Två av mina måltider den här veckan:

Processed with VSCOcam with f2 preset

Processed with VSCOcam with f2 preset

Klädval och utrustning
Det ska mycket till för att jag inte ska springa i korta tights och linne på lördag. Jag sprang t.o.m. i shorts på Stockholm Marathon 2012 när det var 3-4 grader varmt, blåste 10-18 sekundmeter och spöregnade (visserligen höll jag på att frysa ihjäl). Jag kommer springa i adizero boost (adidas) och min nyinköpta klocka från Timex (ej GPS eller puls).

Loppet
Om det är kallt och regnigt på lördag kommer jag offra en varm tröja som jag slänger ifrån mig 1 min före startskottet går. Jag kommer värma upp genom att springa ett par kilometer, göra dynamiska rörlighetsövningar, lättare löpskolning och ett par stegringar. Uppvärmningen kör jag igång med ca 50 min före start. Jag anser inte att det är nödvändigt med någon omfattande uppvärmning om planen är att springa loppet i distanstempo (inför mina första maror värmde jag aldrig upp men det gick rätt bra ändå), dock är det viktigt att man håller sig varm fram till start. När startskottet går är det lätt att börja springa i ett alltför snabbt tempo p.g.a. iver och adrenalin, därför är det viktigt att hålla igen till en början. Jag har en måltid som jag vill uppnå och kommer försöka hålla mig till en tidsplan och springa loppet så jämnt som möjligt. Det kommer serveras vätska och energi regelbundet och jag ser alltid till att börja tidigt med vätskan och tar min första gel vid ca 10 km. Det är viktigt att få i sig energi innan kroppen börjar gå tom. Det kommer vara mängder med folk ute och heja på lördag och det hjälper massor, speciellt när man börjar få trötta ben och det kommer negativa tankar.

Runday-löpare
Från Runday har vi följande löpare i startlistan: Monica Aasnes, Liselott Byström, Susanna Granerfeldt, Marie Gustafsson, Katarina Hildingsdotter, Maria Huss, Jenny Jacobi, Hanna Kantonen, Karin Myhrberg, Mirja Nordin, Kristina Sörensen, Jessica Unogård, Louise Valentin, Julia von Mecklenburg Ehrhardt, Kai Aasnes, Erik Aschan, Johan Bäck, Jonas Ericson, Mikael Forsström, Peter Korsbäck, André Malm, Patrick Münzker, Henrik Pehrson, Johan Segerström, Sebastian Tegel, Kristofer Tonström och Fredrik Unogård. Förhoppningsvis så hittar vi alla i resultatlistan på lördag eftermiddag också :)

Runday Fan Zone
Rundays medlem Erik Aschan har sedan ett par år fixat en Runday Fan Zone vid boulebanan i Rålis. Erik kommer sätta upp en skylt där även i år och jag vet att några av våra kära medlemmar kommer stå där och heja under maran. Om någon vill ut och heja med sällskap från lite skönt Runday-folk så får ni gärna ta er till Rålis.

Här är fyra tjejer som jag har coachat sedan i september och som ska springa sitt första marathon på lördag (Louise, Julia, Jenny och Mia):

Processed with VSCOcam with a6 preset

Processed with VSCOcam with a6 preset

LYCKA TILL PÅ LÖRDAG ALLA SOM SKA SPRINGA!!!

En kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Kommande händelser

Det finns inga kommande aktiviteter.

Visa kalender