Utmaning från Petra Månström

28 april, 2014

Petra Månström som är aktuell med sin bok ”Det är bara att springa” och som inspirerar löpare över hela landet genom Maratonbloggen har utmanat oss att fylla i följande lista. Så här ser den ut för mig:

 

1. Vilken typ av löpare är du?

Jag började med friidrott som 6-åring och var medeldistanslöpare under ungdomsåren. När jag var 18 år tröttnade jag helt på löpningen och trodde aldrig att jag skulle ställa upp i en löptävling igen. År 2005 började jag tävla på motionsnivå (Vårruset i Malmö var första tävlingen) och därefter var jag fast. Distanserna blev längre och längre och träningsdosen ökade. Idag springer jag framförallt på glädje men tränar också strukturerat och har tydliga mål med min löpning. Jag älskar numera att tävla både landsväg och bana.

 

2. Hur länge har du löpt?
Sedan barnsben men mängden har varierat under åren.

 

3. Hur mycket löper du per vecka?

Jag springer i princip varje dag när jag är skadefri, men det senaste året har tyvärr skadedagarna varit fler än de skadefria dagarna. Under årets första månader har jag varit skadefri och då har mängden legat på 60-100km per vecka.

 

4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?
Omkring 4.30-5.00 min/km och bra dagar ner mot 4.00 min/km.

 

5. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Tights, löparstrumpor, sporttopp, linne/tröja, eventuellt funktionsjacka och oftast löparklocka (inte nödvändigtvis GPS-klocka). Men viktigast av allt är skorna, gärna adidas boston boost, adidas glide eller adidas adizero adios boost.

 

6. Varför springer du?
För att jag älskar det!

 

7. Har du någon gång ljugit för att få springa?
Ja, det är klart att jag någon gång har dragit en vit lögn för tränare/naprapat om att kroppen känns tipptopp när den egentligen är sliten och smärtar för att få ge mig ut på ett pass. Detta är oftast ingen bra idé utan brukar straffa sig.

 

8. Hur ofta köper du löparskor?
Köper inte så ofta, men jag får skor regelbundet och har så att jag klarar mig och lite därtill.

 

9. Var/hur handlar du din löputrustning?
När jag handlar så brukar jag gå in på Löplabbet City.

 

10. Dygnets bästa springtid?
Det beror på typ av pass. Jag springer gärna en lugn distansrunda tidig morgon. Kvalitetspass kör jag helst innan lunch eller sen eftermiddag. Jag tycker också om att ta en lugn distansrunda på kvällen.

 

11. Hur ofta tävlar du?
När jag är skadefri och det är tävlingssäsong tävlar jag gärna var och varannan vecka på olika distanser.

 

12. Vilken är favoritdistansen?
Marathon, men jag gillar också att springa kortare distanser. Förra året gjorde jag comeback på 1 500m och det var förvånansvärt kul.

 

13. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du blir trött?

Inte direkt något mantra men jag brukar peppa mig själv med: Kör nu Charlotte. Kom igen! Bit ihop. osv.

 

14. Springer du helst i grupp eller ensam?
Jag tycker om att ge mig ut på distansrundor på egen hand. Under intervallpass och långpass vill jag gärna ha sällskap, helst av min favoritlöpkompis Lisa!

 

15. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Dusch, vatten, mat, kaffe och vila.

 

16. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Jag gillar det mesta! Min styrka är framförallt uthållighet så jag är bättre på intervallpass med kort vila och lite lugnare tempo och sämre när det kommer till mjölksyraträning där det ofta är färre intervaller men med lång vila.

 

17. Vilket lopp drömmer du om att springa?

Min dröm har under en tid varit att få springa ett lopp för svenska landslaget och nu ser den ut att gå i uppfyllelse då jag har blivit uttagen till EM i Zürich på marathondistansen. Det enda som kan stoppa mig är en skada men det hoppas jag att jag klarar mig från.

 

18. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?

Jag springer hellre med folk jag känner än med någon ”kändis”. Om jag måste välja säger jag Paolo Roberto.

 

19. Vilka tre till fem löp- eller träningsbloggare utmanar du att fylla i den här listan?
Jag utmanar Jenny Sunding, Johannes Sundlo och Pernilla Bredolt.

 

2 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Kommande händelser

Det finns inga kommande aktiviteter.